Suosittu matkakohde Keski-Romaniassa - BRASOV

18.04.2019

Romania on monelle meistä varmasti melko vieras lomakohde. Unkari, Puola ja Bulgaria ovat varmasti tutumpia matkailukohteita.

Brasov on kaupunki Keski-Romaniassa Transilvanian alueella, joka on yksi suosituimpia vierailukohteita Romaniassa. Brasov sijaitsee n. 166 km Bukarestista luoteeseen. Etelä-Karpaatit ympäröivät kaupunkia. Vuonna 2002 kaupungissa oli asukkaita 284 596.

HISTORIA

Myöhemmällä kivikaudella on ollut  jo asutusta kaupungin alueella. Brasov oli Transilvanian saksien tärkeimpiä keskuksia keskiajasta alkaen. Saksaksi kaupungin nimi on yhä Kronstadt "kruunukaupunki", ja se on tunnettu myös latinalaisella nimellä Corona 1200-luvulta. 1950-luvulla kaupungin virallinen nimi oli Orasul Stalin "Stalinin kaupunki".

NÄHTÄVYYDET

Tunnetuimpia nähtävyyksiä Brasovissa on goottilaistyylinen Musta kirkko (Biserica Neagra). (Lähde: wikipedia)

Kaupungin maamerkkejä

Neuvoston aukio

(Piata Sfatului)

Saksit rakensivat ympäri kaupunkia massiivisia kiviseinämiä ja seitsemän bastionia, jotka ovat yhä näkyvissä. Kaupungista löytyy koristeellisia kirkkoja, hienostuneita koristeltuja rakennuksia sekä yksi maan hienoimmista keskusaukioista.

Vanha kaupungintalo

(Casa Sfatului)

Osoite: Piata Sfatului 30

Kaupungintalo on rakennettu 1300-luvulla, joka toimi tapaamispaikkana kaupunginvaltuutetuille. Valtuutetut tunnetaan myös nimellä sadanpäämiehet. Trumpeterin torni sijaitsee rakennuksen yläpuolella, jota käytettiin keskiajalla vartiotornina varoittamaan linnoituksen asukkaita lähestyvästä vaarasta. Brasovin historiamuseo on nykyään vanhassa kaupungintalossa.

Musta kirkko

(Biserica Neagra)

Osoite: Curtea Johannes Honterus 2

Kuuluisa Brasovin maamerkki ja Romanian johtava goottilainen kirkko, jonka mustat tornit näkyvät neuvoston aukion ja vanhankaupungin yli. Mustalla kirkolla on suurin kirkonkello Romaniassa ja se painaa seitsemän tonnia.

Kirkon sisustus on kaunis ja vaikuttava.

Avoinna: ma - la klo 10:00 - 15:30: (16. syyskuuta - 14. kesäkuuta): Ma - la klo 10:00 - 17:00 (15. kesäkuuta - 15. syyskuuta).
Kirkossa pidetään konsertteja kesällä:
Kesä- ja syyskuussa: tiistaisin (klo 18:00)
Heinä-ja elokuussa: tiistaisin, torstaisin sekä lauantaisin (klo 18:00)
Konsertteihin on pääsymaksu.

Olin mieheni kanssa lomalla 1.-6.4.18 Romaniassa

Yksi vierailukohteemme oli Brasovin kaupunki, jossa vierailimme 3.-4.4. Brasov on hieno kaupunki, jota ympäröi jylhät vuoret. Tosin Brasovista löytyy myös isoja kontrasteja, mutta ne eivät olleet keskustan tuntumassa yhtä näkyviä kuin Bukarestissa. Matkustimme Bukarestista junalla Brasoviin. Matka kesti lähes kolme tuntia, kun piti ylittää vuoristo. Matkan varrella oli hyvin karuja paikkoja. Talot olivat monin paikoin hyvin alkeellisia ja huonokuntoisia sekä pihat kuravelliä.

Brasovin rautatieasemalta otimme bussin keskustaan

Jäimme bussista pois, josta oli n. kilometri Neuvoston aukiolle. Emme osanneet oikein hahmottaa missä  meidän olisi pitänyt jäädä pois.

Kuvia kävelyreitin varrelta keskustaan...

Paikallinen koulu ja sen piha-alue.

Saavuimme keskustaan Neuvoston aukiolle.

STARBUCKS COFFEE kahvilassa kävimme päiväkahvilla. Oli varmaan kallein paikka missä käytiin herkuttelemassa Romanian reissulla. Ravintoloissa ruoka oli pääasiassa todella halpaa.

Ylempänä mieheni ja alempana minun herkut! <3

Kävelimme katuja ristiin rastiin.

Kun olimme kierrelleet Brasovin keskustan alueella pari kolme tuntia, matkamme jatkui Cristianin kylään, joka on 14 km länteen päin. Meidän yksi ystäväperhe asuu Cristianin kylässä. He ovat asuneet siellä n. neljä vuotta ja tekevät Bodin kylässä avustustyötä ja kertovat ihmisille Jeesuksen muuttavasta voimasta. Ystäväni tuli hakemaan meitä tyttärensä kanssa. Ensin menimme viemään tavaramme Conacul Ambient hotelliin, josta olimme varanneet huoneen yhdeksi yöksi. Hotelli sijaitsee n. 1.5 km päässä ystävien talolta.

Sisäänkäynti

Olimme varanneet standard-huoneen. Huone oli kodikas ja muuten mukava, mutta sänky oli aivan liian kova, mutta siitä huolimatta uni maistui. Romaniassa hotellissa yöpyminen on edullista, mutta toki kalliitakin vaihtoehtoja löytyy. Yö tässä hotellissa maksoi 65 €.

Hotellista löytyy uima-allas ja sauna, mutta me emme käyneet saunomassa ja uimassa.

Hintaan sisältyi maistuva aamiainen, joka tarjoiltiin hotellin ravintolassa.

Ravintolassa oli hauskan näköisiä tuoleja.

Kävimme kyläilemässä ystävien luona tulopäivän iltana ja teimme kierroksen  mm. Bodin kylässä, joka on todella köyhää aluetta.

Joskus on hyvä nähdä muutakin kuin pelkkää turisteille suunnattuja nähtävyyksiä. Tässä todella näki sen miten ihmiset ovat todella eriarvoisessa asemassa. Kaikilla ei ole edes inhimillisiä elämisen mahdollisuuksia ja ovat täysin yhteiskunnan ulkopuolella. Kyllä sitä saa olla kiitollinen miten hyvin itsellä asiat ovat. Ystävät tekevät todella arvokasta ja hyvää työtä.

Vietimme lopuksi iltaa ystävien luona ja siellä oli käymässä myös ystäväni vanhemmat, jotka tunnen jo lapsuudestani. Ystäväni isä on kotoisin mieheni mummin naapurista. Oli todella mielenkiintoista kuulla tarinoita mieheni mummin suvusta.

Ystävien suloinen kissa. <3

Oletko sinä käynyt Romaniassa?