Pintaa syvemmältä -SLAGELSE, TANSKA

21.11.2017

Oletko sinä reissannut Tanskassa? Mitä ajatuksia sinulla herää Tanskasta matkailumaana?

Olet ehkä käynyt Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Se onkin tutuin turistikohde Tanskassa. Toinen, vähintään yhtä tuttu kohde on Legoland, joka sijaitsee Billundissa. Se onkin suosittu lapsiperheiden keskuudessa.

Olet saattanut kuulla Tanskan dyyneistä, jotka sijaitsevat Jyllannin niemimaalla, pohjois-Tanskassa Skagenissa. Se on ehkä Tanskan kaunein alue. Pohjoiskärjen pohjoisin niemimaa on Skagen ja siellä sijaitsee maan tunnetuin kesäparatiisi. Siellä voit bongata 20 metriä korkean hiekkadyynin ja se on pinta-alaltaan neliökilometrin kokoinen.

Lisää voit lukea täältä

SLAGELSE on pieni kaupunki, joka sijaitsee Tanskassa Länsi-Seelannissa. Se on n. 100 km Kööpenhaminasta lounaaseen. Asukkaita kaupungissa oli 32 333 (1.1.2015). (lähde: wikipedia)

HISTORIAA

Trelleborg ja Hans Christian Anderssen

Yksi Tanskan vanhimmista kaupungeista on Slagelse, joka perustettiin Vikinginkien aikaan Trelleborgin rengaslinnoille. Parhaiten on säilynyt Kuningas Harald sinihampaan vaikuttava rengaslinna 900-luvun lopulta. Kirjailija ja runoilija Hans Christian Andersen opiskeli Slagelsessa. Slagelse-museossa voit palata aikaan, jolloin Hans Christian kävi koulua, ja voit miettiä hänen koulupäiviään.

KAUPALLINEN KESKUS, lähellä Suuren Beltin siltaa

Slagelse sijaitsee lähellä suuren Beltin siltaa, joka on nykyaikainen kuninkaankaupunki. Sieltä löytyy tyylikkäitä katuja, vilkkaita kahviloita sekä shoppailijalle kauppakeskuksia. Beltin rantaviiva on upea, jossa on henkeäsalpaavat maisemat sekä mahtavat mahdollisuudet harrastaa. (lähde: klik)

Lisää nähtävyyksiä löydät täältä!

Majoitusvaihtoehtoja voit katsoa täältä!

Olimme perhelomalla Tanskassa 23.-26.7.17. Meidän ystäväperhe asuu, Slagelsessa Tanskassa ja se oli yksi syy lähteä sinne lomalle.

Meidän lento lähti sunnuntaiaamuna 23.7 klo 7.35 Helsinki-Vantaan lentokentältä. Lähtöselvitys ja turvatarkastukset sujuivat ongelmitta. Olimme ajoissa, joten meillä oli jonkin verran aikaa lennon lähtöön. Päätimme poiketa kahvilassa, josta ostimme leivät ja juotavat, itse otin kahvia. Melko arvokasta lystiä. ;)

Lento sujui mukavasti ja nopeasti, lentohan kestää Helsingistä -> Kööpenhaminaan vain reilun tunnin. Lentäminen ei ole minulle se the juttu, mutta kyllä sitä mielummin lentää, kun jättää matkustamatta. Matkakuume kummasti nostaa päätään vähintään kerran vuodessa. Tämä oli minun toinen reissuni Kööpenhaminaan, muulle perheelle ensimmäinen.

Kööpenhaminaan päästyämme arvoimme lähdemmekö hotellille junalla vai taksilla. Mieheni on lähes aina sitä mieltä, että otamme taksin, kun vieraassa paikassa olemme. Itse taas enemmän kannatan sitä millä pääsee halvimmalla. Päädyimme kuitenkin ajan voittamiseksi ottamaan pienen väännön jälkeen taksin. Mieheni oli sopinut, että ystävä tulee hakemaan meidät hotellilta klo 10, joten aikaa ei ollut hukattavaksi.

Pääsimme hotellille n. 20 minuutissa, vaikka aluksi vähän harmittikin ottaa taksi, niin lopulta se oli kuitenkin paras vaihtoehto tässä tilanteessa. Taksilla ajaminen Tanskassa on suunnilleen saman hintaista kuin Suomessa. Lentokentältä oli matkaa hotellille 12 km, keskusta jäi siihen välimaastoon. Majoittauduimme A&O Copenhagen Norrebro:ssa, jossa on hotelli/hostelli samassa rakennuksessa. Se sijaitsee osoitteessa: Tagensvej 133, Kööpenhamina. Meidän huone oli hotellin puolella. Valitsimme tämän hotellin sen melko edullisen hinnan vuoksi.

Kun olimme kirjautuneet majapaikkaamme ja laittaneet laukut matkatavarahuoneeseen säilöön, niin puhelin soi juuri sopivasti ja meitä tultiin hakemaan. Ystävä perheineen asuu Slagelsessa ja lähdimme ajelemaan sinne, jonne matka taittui n. tunnissa. Olimme heränneet klo 03.30, joten taisin torkahtaakin matkan aikana. Yllättävän hyvin siitä huolimatta jaksoin koko päivän.

Kun pääsimme perille, niin meille tarjottiin heti aamupalaa. Tuli heti kodikas ja tervetullut olo. :) Tämä perheen mies on tanskalainen ja hänen vaimonsa on kotoisin Perusta eli on espanjan kielinen. Heillä on neljä lasta ja heistä kolme on yhteisiä. Tapasimme tämän perheen ensimmäistä kertaa Tukholmassa pääsiäisenä 2016. Heillä on seurakunta, jonka kahdessa eri tilaisuudessa olimme päivän aikana.

Ensimmäisen tilaisuuden jälkeen lähdimme vähän kävelemään kaupungille siitä huolimatta, vaikka ilma oli melko viileä ja hieman sateinen. Melko vähän ihmisiä oli liikkeellä, kadut olivat melko autiot.

Kävelylenkin jälkeen jonkin ajan päästä pääsimme taas valmiiseen pöytään, tarjolla oli herkullista grilliruokaa. Perheen emännällä oli juuri tuona päivänä syntymäpäivä.

Jälkiruoaksi saatiin suussa sulavaa kakkua! :)

Ruokailun ja kahvittelun jälkeen oli vielä toinen tilaisuus. Siellä yksi nuorimies lauloi laulun nimeltä: Solas con Dios

Oli oikein mukava ja antoisa päivä Slagelsessa. :) Päivän päätteeksi ystävä lähti vielä heittämään meidät hotellille. Samalla hän haki ystäviensä lapsia heille kylään.