Kaupunkijuhannus 2017 -VisitHelsinki

01.07.2017

Mitä sinä teit juhannuksena? Vietitkö sen mökillä tai jossakin luonnonhelmassa? Vietitkö sen kenties kaupungissa?

Monet meistä viettävät juhannusta mökillä tai jossakin maaseudun rauhassa. Usein kaupungit ovat melko tyhjiä juhannuksena.

Kaupunkijuhannuskin voi olla ihan mukava. Helsingissä oli juhannuksena ohjelmaa, ainakin Seurasaaressa, jossa juhlistettiin tänä vuonna täyttävää sata vuotiasta Suomea. Siellä on ainakin ollut monenlaista ohjelmaa klo 16-01 ja juhannuskokko on sytytetty klo 22.

Kauppatori on Helsingin kansainvälisin ja tunnetuin tori. Se sijaitsee Eteläsatamassa Esplanadin puiston päässä. Kojuista löytyy myös käsitöitä ja matkamuistoja perinteisten toriherkkujen lisäksi.

Lisää voit lukea täältä!

Kauppatorilta voit matkustaa lautalla Suomenlinnaan tai vaikka Korkeasaareen. Suomenlinnan lautta lähtee kauppatorin itälaidalta, Presidentin linnan kohdalta. Lautan lähtö- ja saapumispaikka on Ison Mustasaaren päälaiturissa Suomenlinnan pohjoisrannalla. Lautta on osa kaupunkiliikennettä ja siellä kelpaavat kaikki HSL:n liput. Liput tulee ostaa etukäteen lähtötaiturin automaatista, mutta kesällä lippuja voi ostaa myös Kauppatorin lauttaterminaalin myyntipisteestä. Esim. Aikuisten 12 h lippu maksaa 5 €.

Lisätietoja saat täältä!

Suomenlinnaan voit mennä myös vesibussilla, joka liikennöi touko-syyskuussa. Vesibussi lähtee Kauppatorin Kolera-altaalta, Esplanadin puiston puoleisesta päästä. Suomenlinnassa vesibussi lähtee Suomenlinnakeskuksen laiturista ja pysähtyy myös Kuninkaanportilla. Osa vesibussivuoroista pysähtyy Lonnan saarella matkalla Kauppatorilta Suomenlinnaan.

Hinnat:

Aikuinen meno-paluu 7 €

Lapsi meno-paluu 3,50 €

Liput ostetaan Kauppatorin lipunmyyntipisteestä tai vesibussista.

Lisätietoja saat täältä ja aikataulut löydät täältä!

Helsingin edustalla sijaitseva Suomenlinna on merilinnoitus, jota alettiin rakentaa Ruotsin vallan aikana vuonna 1748.

Suomenlinna on osa kolmen valtion historiaa.

1. Ruotsalainen kausi 1748-1808

2. Venäläinen kausi 1808-1918

3. Suomalainen aika alkoi 1918

Suomenlinna liitettiin vuonna 1991 UNESCOn maailmanperintöluetteloon ainutlaatuisena sotilasarkkitehtuurin muistomerkkinä. Oman erityispiirteensä linnoitukselle antaa sen merkitys kolmen valtion - Ruotsin, Venäjän ja Suomen - puolustuksessa.

Lisää voit lukea täältä!

Suomenlinnasta löytyy harmaaksi rapattu kirkko, joka on yksi Helsingin vanhimmista pyhäköistä. Se tervehtii mereltä tulijoita morsettamalla kustavilaistyylisen torninsa loistosta Helsingin merkiksi H-kirjainta. Alun perin ortodoksiseksi varuskuntakirkoksi rakennettu liekkikupolikirkko muutettiin 1920-luvulla maan itsenäistyttyä luterilaiseksi kirkoksi.

Lisää voit lukea täältä.

Suomenlinnassa kuljetaan kävellen ja on hyvä varautua vierailulle kunnon kävelykengillä. Tiet ovat päällystetty moninpaikoin mukulakivillä.

Linnoituksen halki kulkee opasteviittoihin ja karttoihin merkitty Sininen reitti, jonka varrelta löytyvät keskeisimmät nähtävyydet.

Tänä vuonna vietin mieheni kanssa kaupunkijuhannusta Helsingissä, jossa olimme aika tarkkaan vuorokauden. Olimme hotellissa yötä. Lapset olivat minun vanhempieni kanssa keski-Suomessa ja koira oli hoidossa yhdellä tutulla Naantalissa. Vietimme juhannusta espanjankielisten ystävien ja heidän ystävien kanssa juhannusaattoiltana, ja seuraavana päivänä olimme ystäväperheen kanssa Suomenlinnassa. Menimme sinne vesibussilla. Jonkin verran oli porukkaa liikenteessä, mutta ihan ruuhkaksi asti sitä ei ollut.

Ystäväperhe oli käynyt aattona katsomassa vähän kauempaa Seurasaaren kokkoa. Meidänkin oli tarkoitus mennä, mutta emme sitten ehtineet.

Ilmatkin olivat ihan kohtuulliset, varsinkin juhannuspäivänä aina iltapäivään saakka oli yllättävänkin lämmin ja aurinkoinen sää. Iltapäivällä rupesikin satamaan, kun ajeltiin kotiin päin.

Suomenlinnassa olemme käyneet kerran aiemmin vuonna 2001 kesällä, kun asuimme silloin Vantaalla. Oli tosi mukava käydä uudelleen, mutta muistikuvat paikasta eivät olleet kovin kirkkaat. Ei varmasti edes käyty silloin siellä päin missä kirkko sijaitsee. Kävimme vain siellä missä on tykkejä nähtävillä. Kiertelimme kirkon ympäristössä sekä tykistöalueella tällä kertaa, ja katselimme hienoja maisemia sekä tietysti otimme kuvia. Ystäväperheen mies ja poika kävivät katsastamassa Sukellusvene Vesikon, joka on osallistunut toiseen maailmansotaan. Se onkin Suomenlinnan suosituimpia nähtävyyksiä.

Kukkaloisto oli aivan mahtava Suomenlinnassa. Sireenit kukki todella upeasti. :)