Ihana kotikaupunkini -NAANTALI

04.08.2017

Onko sinulla muistoja Naantalista? Oletko vieraillut tai asunut siellä? Onko se mahdollisesti nykyinen asuin- tai kotipaikkasi?

Monet meistä ovat saatteneet lomailla tai piipahtaa lyhyemmin Naantalissa. Mahdollisesti olet asunut siellä tai saatat parhaillaankin asua. Jokaisella meistä on vähän erilaisia muistoja. Voi myös olla, että et ole koskaan käynytkään Naantalissa.

Naantali on yksi Suomen vanhimmista kaupungeista. Se perustettiin keskiajalla birgittalaisluostarin ja sen kaupunkia hallitsevan kirkon ympärille. Kaupungin perusti Kristofer Baijerilainen vuonna 1443.

Luostari suljettiin 1500-luvulla uskonpuhdistuksen jälkeen. Tämä merkitsi kaupungille suurta lama-aikaa. Lamaa kesti 1700-luvun puoleen väliin saakka.

Merimasku, Rymättylä ja Velkua tulivat osaksi Naantalia vuoden 2009 alussa. Kaupungin nimi ja vaakuna säilyivät ennallaan. Osakuntaliitos siirsi 01.01.2011 Lempisaaren ja Livonsaaren Maskusta Naantaliin. Liitosten jälkeen asukasluku on vajaat 20 000.

Lisää voit lukea täältä

Amandis on idyllinen kahvila & Hotelli. Se on perheyritys, joka on perustettu vuonna 2003. Amandis sijaitsee keskeisellä paikalla vanhan kaupungin sydämessä ja se tarjoaa majoitusta yksilöllisissä huoneissa, juhlapalveluja mahdollisiin juhliisi sekä kahvilan, josta saat suussa sulavia herkkuja.

Lisää voit lukea täältä!

Amandissa on tarjolla suussa sulavia vohveleita, joita kävin maistamassa viime kesänä yhden ystävän kanssa. Hinnaltaan ovat hieman arvokkaita, mutta maistamisen arvoisia. Niitä on tarjolla myös suolaisina versioina.

Vietin yhden toisen ystävän kanssa pitkän illan Naantalissa 01.08. Ensin kävimme syömässä Snickari nimisessä ravintolassa. Ystäväni otti herkullisen kalakeiton pääruokaversiona. Annos oli melko pieni. Mietimme miten pieni se alkuruokakeitto mahtaakaan olla. Itse otin pizzan, joka oli myös herkullinen ja juuri sopivan kokoinen. Yleensä pizzat ovat ravintoloissa hieman liian isoja. Kävin myös kyseisessä ravintolassa kahvilla mieheni ja erään ystäväperheen kanssa keväällä ja siitä voit lukea täältä

Teimme pienen kävelylenkin ja piipahdimme Putiikki Roosassa, joka sijaitsee osoitteessa; Mannerheimintie 15. Putiikki on pieni, mutta sieltä lötyy tunnelmaa ja kerrassaan hurmaavia tuotteita kaikille niille, jotka rakastavat naisellista pukeutumista, rustiikkista sisustusta ja nostalgiaa. Tämän jälkeen menimme kahville Amandikseen. <3

Tällä kertaa emme ottaneet vohveleita. Päätimme maistaa muita herkkuja. Tarjosin ystävälleni todella suussa sulavan vadelmajuustokakkupalan sekä kahvia. Itse otin kahvia ja marjapiirakan palan, joka myös oli todella maistuva, tosin ehkä hieman liian makea minun makuuni.

Jatkoimme matkaa ja päädyimme Rakkaudenpolun kautta Kuparivuoren kallioille, josta on hulppeat näköalat merelle ja presidentin kesäasunnolle Kultarantaan. Venesatamaan ja kirkon suuntaan avautuu myös mahtava näkymä.

Kyllä, niin sielu lepää näissä maisemissa. <3 Olen kotoisin Naantalista. Olen asunut siellä n. 25-vuotta elämästäni. Välillä asuin mieheni kanssa reilu kaksi vuotta muualla. (Turussa ja pääkaupunkiseudulla). Palasin takaisin Naantaliin, mutta uudelleen muutimme sieltä pois 11/08. Sen jälkeen olimme 4,5 kk Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa. Sieltä muutimme Turkuun, jossa asuimme reilu kolme vuotta. Haaveilimme omakotitalosta ja löysimme sellaisen yhdestä Turun lähikunnasta. Siellä olemme asuneet nyt reilu viisi vuotta. Viihdymme täällä oikein hyvin, mutta eipä nämä maisemat Naantalin maisemia voita! ;) Olen n. kolme vuotta asunut Naantalin keskustassa ja yhden asunnon parvekkeelta oli näkymät juuri tuohon suuntaan mikä näkyy yläpuolella olevassa kuvassa. Ei näköalat paljon voi enää parantua. <3

Vanhempani asuvat edelleen Naantalissa. Vanha kaupunki on niin IHANA kesällä! <3 Enää en kaipaa asumismielessä Naantaliin, mutta siellä on mukava käydä fiilistelemässä ja muistelemassa aikaa, kun asuin Naantalissa. Siellä käyn myös luottokampaajallani n. kolme kertaa vuodessa.

Jatkoimme matkaa ja katselimme ihania puutaloja, jotka osuivat matkan varrelle. Osa oli todella idyllisiä. Otimme vielä lopuksi muutamia kuvia.

Mekko ostettu Casa de Marista Tammisaaresta 07/17. Tyttäreni osti samanlaisen, mutta koon pienemmän ja punaisen. Mekot olivat alennuksessa ja liikkeessä oli loppuunmyynti. Näin ainakin ymmärsin! Neuletakki myös tämän kesän löytö Prismasta.