Ei mennyt ihan nappiin. 4+1 vinkkiä hotellin valintaan -LONTOO

22.10.2018

Millä perusteella sinä valitset hotellin, kun lähdet reissuun? Onko sinulle tärkeää, että hotellisi sijaitsee kävelymatkan päässä paikoista, joihin aiot tutustua? Onko aamupala must juttu? Onko hinta sinulle ratkaisevassa asemassa?

Monet meistä katsoo varmasti ensimmäisenä reissukohteen hotellien hintatasoa ja lähtevät siitä miettimään mistä hotelli kannattaisi varata. Seuraava kriteeri on hyvin todennäköisesti se, että kuuluuko hintaan aamupala. Varmasti hotellin sijaintikin merkitsee paljon eli miten paljon on matkaa kohteisiin, joissa aikoo vierailla. Pähkäillään sitä miten hyvin kohteisiin pääsee julkisilla vai ovatko kohteet kävelymatkan päässä. Ehkä mietitään myös sitä miten hyvin hotellille pääsee lentokentältä. Uskoisin, että hyvin oleellinen asia monille on se, minkälaisia arvioita hotellista on annettu.

Itselleni oleellista hotellin valintaa tehdessä on kohtuullinen hinta-laatusuhde, johon sisältyy aamupala. Olen myös ollut hotelleissa, joihin aamupala ei ole sisältynyt. Joskus olen ostanut aamupalan erikseen joinakin päivinä. Sijainti on usein toissijainen asia, mutta kyllä sijaintikin sen verran ratkaisee, että hotellilta pääsee kohtuullisessa ajassa julkisilla kohteisiin joihin aikoo tutustua. Tarvittaessa voin ottaa taksinkin, vaikka en suosi sitä ensisijaisesti, kun korkeintaan lentokentän ja hotellin välillä.

1. VARAA HOTELLI AJOISSA ENNEN REISSUA

Hotelli kannattaa varata ajoissa ennen reissua esim. jos matkustat kesällä, niin kannattaa varata se jo tammi-helmikuussa. Mitä aiemmin varaat sitä halvemmalla yleensä saat sen. Varsinkin, jos suunnittelet matkustavasi perheesi kanssa. Pariskunnille yleensä löytyy kohtuuhintaisia huoneita nopeammallakin aikataululla.  Kannattaa myös ehdottomasti ottaa peruutusturva ja valita, että maksaa vasta paikan päällä. Moniin varauksiin peruutus on ilmaista johonkin päivään asti tai sen voi peruuttaa jopa samana päivänä, kun varauksen pitäisi alkaa.

2. SIJAINTI

Sijaintia kannattaa miettiä tarkkaan. Siihen vaikuttaa mm. se oletko lyhyellä vai vähän pidemmällä reissulla. Jos sinulla on aikaa, niin voit ottaa hotellin hieman kauempaakin keskustasta. On myös hyvä katsoa minkälaiset kulkuyhteydet ovat hotellista keskustaan tai kohteisiin missä aiot vierailla. Kannattaa myös ottaa selvää millainen on hotellin lähiympäristö. Pelkkä hotellin taso ei välttämättä kerro kaikkea siitä miltä hotellikokemuksesi lopulta tuntuu

3. AAMUPALA + LÄHIYMPÄRISTÖN RUOKAPAIKAT

Monissa Euroopan maissa aamupala ei vakiona sisälly hintaan. Näin ei ole enää aina Suomessakaan. Kannattaa tarkkaan katsoa, jos haluat aamupalan sisältyvän hintaan. Sen voi monissa hotelleissa ostaa myös erikseen.

Jos varaat hotellin, jostain hieman kauempaa kuin keskustan tuntumasta, niin tarkista minkälaisia ruokapaikkoja hotellisi lähistöltä löytyy ennen varaamista. Hyviä ruokapaikkoja ei välttämättä lähistöltä löydy

4. ARVOSTELUT

Kannattaa lukea hotelleista arvosteluja mitä mieltä ihmiset ovat olleet. Varmasti niistä saa jotain mielikuvaa millainen hotelli on ja mikä kannattaisi valita.

+ 1. PISTORASIASOVITIN

Mieheni osti vähän ennen matkaa pistorasisovittimen Clas Ohlsonilta, koska Englannissa on erilaiset pistorasiat kuin Suomessa. Itselläni asia ei käynyt edes mielessä. Kannattaa siis ottaa pistorasiasovitin mukaan, jos aikoo matkustaa Englantiin.

Olimme 2.-7.7.18. koko perheen voimin lomalla Lontoossa. Tammikuussa varasimme ensin lennot ja sen jälkeen aloimme katsella hotelleja. Hotellikin tuli varattua melko pian lentojen varaamisen jälkeen. Hotelli jonka varasimme oli nimeltään Ibis styles Lontoo Leyton ja se maksoi muistaakseni neljältä yöltä hieman alle 400 € sisältäen aamupalan. Mielestäni se oli edullinen, kun katsoo mikä on yleinen hintataso Lontoossa. Valintaan vaikutti edullinen hinta, joka sisälsi aamupalan sekä se, että hotelli sijaitsi vain noin 10 km päässä keskustasta. Lisäksi valintaan vaikutti hotellista annetut arvostelut.

Katsoin toukokuussa uudelleen mikä olisi hotellin hinta, jos olisimme varanneet sen silloin. Hinta oli noussut yli 300 €. Varaus ajankohdalla on siis merkitystä!

LEYTON

Leyton sijaitsee Hackney Marshesin itäpuolella itä-Lontoossa. Kokonaisväestö on 42 061, josta noin 61-69 % on ulkomaalaisia. Laytonia on kunnostettu vuosia.

Ravintolat Leytonissa edustavat väestön moninaisuutta, siellä tarjoillaan mm. turkkilaisia, portugalilaisia, puolalaisia, intialaisia, mauritialaisia, somalialaisia sekä kyproslaisia ruokalajeja. Ruokapaikkoja on paljon.

IBIS STYLES  LONTOO  LEYTON

***Tähden HOTELLI

Hotellin palvelut

Hotelliin kuuluu kaksi rakennusta molemmin puolin tietä.

Ilmainen mannermainen aamupala, kielitaitoinen henkilökunta, ilmaiset sanomalehdet aulassa, vastaanotto auki 24/7, savuton, baari lounge, matkatavarasäilytys, Wi-Fi sekä hissi.

Huoneita on 174 ja kaikissa huoneissa on ilmastointi ja varusteluun kuuluu taulutelevisio. Mukavuuksiin kuuluvat kaapelikanavat sekä langaton internetyhteys. Huoneissa on yksityinen kylpyhuone, johon kuuluvat ilmaiset hygieniatuotteet ja hiustenkuivaaja. Huoneessa on myös puhelin, työpöytä, ilmainen sanomalehti sekä vedenkeitin, jos haluaa juoda teetä tai pikakahvia.

En ollut ottanut hotellin varauksen yhteydessä selvää minkälainen alue Leyton on. Oli aikamoinen yllätys, että lähes kaikki vastaan tulijat olivat jotain muita kansallisuuksia kuin brittejä. Alue oli hieman levotonta.

Lentokentän ja hotellin välimatka oli n. 32 km. Usein otamme taksin, että pääsemme mahdollisimman nopeasti hotellille, mutta tällä kertaa päätimme lähteä junalla.

OYSTER CARD

Julkisilla on halpa ja helppo liikkua, tosin metroissa on ruuhka-aikoina todella ruuhkaista. Kannattaa ostaa Oyster kortti, joka on älykortti, sillä liikut kätevästi ilman erillisiä maksuja. Ostimme koko perheelle kortit neljäksi päiväksi. Yhden aikuisen kortti maksoi 30 puntaa ja yhden lapsen kortti maksoi 15 puntaa + pantit 5 puntaa. Palautimme kortit lopuksi, mutta yhden kortin päätimme jättää muistoksi. Oyster kortilla voit matkustaa; bussilla, putkella, raitiovaunulla, DLR:llä, Lontoon Overgroundilla, TfL Raililla, Emirates Airlinjalla, jokiliikenteen palveluilla ja useimmilla Lontoon rautatieliikennepalveluilla.

Lähdimme lentokentältä noin klo 19 aikoihin junalla Piccadilly Linella kohti varaamaamme hotellia. Vaihdoimme junaa Green parkissa Victoria Lineen. Jäimme pois päätepysäkillä Walthamstow centralissa. Kokonaisuudessaan matka kesti noin kaksi tuntia. Mitään kamalaa ruuhkaa ei ollut, mutta melko paljon ihmisiä oli siitä huolimatta liikkeellä. Junan päätepysäkiltä kävelimme vielä noin 1.5 km hotellille. Täytyy sanoa, että melko raskasta oli mennä junalla. Seuraavalla reissulla täytyy katsoa tarkemmin hotellin sijainti lentokenttään nähden.

Hotellilta keskustaan ja takaisin kuljimme bussilla. Keskustan alueella kuljettiin metrolla ja satunnaisesti bussilla sekä käveltiin paljon.

LONTOON RATAVERKOSTON KARTTA

Saavuimme hotellille illalla noin klo 21.30. Kirjauduimme sisään ja lähdimme katsomaan millainen huone meillä on.

Huone oli siisti ja sopivan tilava.

Aamupala ei ollut kovin laaja, mutta ihan riittävä.

Huoneessa oli ilmastointi, joka oli toisaalta mukava, kun oli kova helle. Yöllä se ei kuitenkaan ollut niin mukava, koska ilmastointi oli parisängyn yläpuolella ja se puhalsi suoraan päähän ja niskaan. Välillä se piti sammuttaa ja se häiritsi melko paljon yöunia. Toinen häiritsevä tekijä oli, kun kadulta kantautui pitkälle yöhön melkoisen kovia ääniä. Lapsilla ei ollut ongelmaa nukkumisen kanssa. Muuten hotellissa ei ollut valittamista.

Ensimmäisenä iltana kävimme syömässä n. 200 metrin päässä olevassa KFC pikaruokaravintolassa, jossa myydään vain kanatuotteita. Olemme käyneet kyseisessä ravintolassa myös Barcelonassa muutama vuosi sitten.

Selkeästi useimmat ruokapaikat ja pienehköt ruokakaupat olivat maahanmuuttajien pitämiä. Paikallisia ravintoloita ei juuri ollut hotellin lähistöllä.

Sopivaa ruokapaikkaa oli vähän vaikea löytää. Löysimme kuitenkin Domino's pizzerian melko läheltä ja otimme sieltä pizzat parina iltana mukaan ja söimme ne hotellilla.

Viimeisenä iltana ostimme iltapalatarvikkeet kaupasta ja menimme hotellille syömään.

Hotellin valinta ei tällä kertaa mennyt kaikin puolin nappiin, mutta täytyy sanoa, että ei se silti ihan huonoinkaan valinta varmasti ollut. Ainakin nyt olemme yhtä kokemusta rikkaampia! 😉