Tunnelmallinen Högsåra sekä pikavisiitti Kasnäsissä

02.09.2018

Oletko sinä tutustunut Turun kauniiseen saaristoon? Oletko vieraillut Kemiönsaarella? Tiedätkö mitä kaikkea Kemiönsaarelta löytyy?

Turun saaristo on upea, se muodostuu 20 000 saaresta. Saaristoa voi kiertää autolla tai veneellä. Yksi Turun saaristoon kuuluva saari on luonnonkaunis Kemiönsaari, joka on ruotsinkielistä aluetta. Sieltä löytyy mm. tunnelmallinen Högsåra, jossa on ihastuttava kesäkahvila nimeltä Farmors Cafe. Monille ehkä tutumpi Kasnäs kuuluu myös Kemiönsaareen ja sieltä löytyy vilkas vierasvenesatama sekä kylpylä.

TUNNELMALLINEN HÖGSÅRA

Kemiönsaaren kunnassa Hiittisten saaristossa sijaitsee Högsåra, jonka väkiluku on 47. Aiemmin kylä on tunnettu luotsiasemana, ja perinnettä jatkaa nykyään Merenkulkulaitoksen väyläasema. Vanhat tilat kylässä ovat pääasiassa vanhoja luotsitiloja 1700-luvulta. Högsåraan pääsee lossilla Kasnäsin saarelta tai veneellä. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Högsåra)

Mieheni ehdotti lauantaina 11.8., joka oli viimeinen viikonloppu ennen koulujen alkua, että lähtisimme johonkin kivaan paikkaa syömään. Hetken mietimme mikä voisi olla kiva paikka, ja tuli mieleen Högsåran Farmors Cafe. Olimme paikkaa miettineet aiemminkin. Högsåra sai kannatusta, ja päätimme lähteä sinne ensimmäistä kertaa, kun oli lämmin ja aurinkoinen sääkin. Katsoimme lossin aikatauluja ja päätimme tähdätä klo 14 lähtevälle lossille.

Ehdimme matkalla syödä jäätelötkin, ennen kuin saavuimme lossirantaan. Mieheni söi kingispuikon ja puikosta löytyi kiva teksti "YLLÄTÄ FRENDI JUST TÄNÄÄN". Itsellä ainakin oli yllätetty olo, kun itse yleensä ehdotan kaikkia reissuja ja tällä kertaa se olikin rakas mieheni, joka ehdotti sitä. 💙

FARMORS CAFE 🍰☕️

(KUVA: Nikon D3300)

Farmors Cafe on uniikki kesäkahvila Högsåran saarella. Vanha punamultainen mummonmökki pihapiireineen tarjoaa vierailijoille tunnelmallisen miljöön, jossa voi nautiskella maukkaita kesäruokia sekä itseleivottuja kakkuja. Kahvila haluaakin tarjota vierailleen unohtumattomia kokemuksia.

HISTORIA

Hymyä ja idylliä vuodesta 1994

Farmors Cafe on rakennettu entiseen luotsitupaan, joka on ollut nimeltään Gamlas Lillstuga. Se on rakennettu 1700- ja 1800-luvun vaihteessa.

Tuvassa asui isoäiti Erika yksin viidentoista vuoden ajan, kun hänen puolisonsa Janne kuoli vuonna 1935. Tämän johdosta pientä valkonurkkaista punamultataloa alettiin kutsua "isoäidin taloksi." Talo on kokenut muutoksia ja kasvanut talonväen myötä, mutta vanhat hirsiseinät ovat vielä entisellään ja kertovat tarinaansa siellä asustavasta onnesta

RUOKA

Ruokafilosofia perustuu aitoon ja maanläheiseen ruoanlaittoon. Päivittäin menu vaihtelee riippuen sesongin raaka-aineista sekä niiden saatavuudesta. Raaka-aineet tulevat ensisijaisesti paikallisilta tuottajilta ja annokset koristellaan puutarhan kukilla ja yrteillä. Jokainen annos valmistetaan huolellisesti, jotta lopputulos olisi ilo silmälle sekä hivelisi mukavasti makunystyröitä

Saaristolaispöytä on tarjolla la-su klo 12-15.

Buffetpöytä sisältää mm. kalapöydän, erilaisia salaatteja sekä lihaherkkuja.

KAKKUPÖYTÄ

Kakkupöytä on tarjolla joka päivä klo 10-22

Kakkuvalikoima sis. klassikoita sekä uudempia kakkuja ja leivoksia. Erikoisruokavaliot ovat myös huomioitu.

Osa porukasta meni lossille kävelemällä ja jätti autonsa lossin rantaan, mutta me päätimme ajaa perille asti. Kaikki autot eivät olisi edes mahtuneet lossin kyytiin yhdellä kertaa. Lossimatka kestää 15 minuuttia

Farmors Cafe sijaitsee lossin rannasta n. kilometrin päässä. Ajoimme sinne suoraan lossilta.

Tunnelmia kahvilan pihapiiristä... 💜

Idylliä kahvilan sisältä... 💜

Söimme myöhäisen lounaan ja päädyimme ottamaan pizzat ja syömään sisällä. Se olikin hyvä valinta.

Itse otin Margaritan ja muut ottivat Salami-Rucola pizzan. Oli hyvää, voin suositella!!!

(Kuvassa: Margarita)

(KUVA: Nikon D3300)

Otin jälkiruoaksi kahvia, mutta muut eivät ottaneet mitään. Kahvi, mikä ihana nautinto! ☕️💜

Pihapiiriä....

Kahvila sulkeutuu tältä kesältä 2.9.18., eli tänään on vielä mahdollisuus käydä maistamassa herkkuja klo 12-18. Ensi kesänä on taas uusi mahdollisuus vierailla FARMORS CAFESSA!!!

P.S. Karvakaverit ovat myös TERVETULLEITA kahvilaan! 🐶

Lähtiessämme ihailimme tunnelmallista kylänraittia.

Kuvia vielä lossilta... 💜

KASNÄS

Kasnäsissä on itäisen Turunmaan saariston sykkivä vierasvenesatama. Sieltä löytyy myös kylpylä sekä ravintola, josta saa herkullista ruokaa.

Tehtiin vielä pikavisiitti Käsnäsin vierasvenesatamaan, koska huomattiin kyltti oikealle 3 km. Siellä oli meneillään Meripäivät ja parkkipaikat olivat melko tukossa. Joitakin kojumyyjiä oli vielä paikalla. Mieheni kokeili hauskaa hattua, mutta se oli sen verran arvokas, että jäi ostamatta. Hetki katseltiin ja käytiin yhdessä kaupassa, jossa myytiin mm. sisustustavaroita.

Tämä oli kolmas kerta, kun kävin Kasnäsissä. Olen pari kertaa syönyt Kasnäsin ravintolassa ja siellä on ollut maistuva ruoka

Kasnäsistä tehdään mm. päiväretkiä Bengtskärin majakalle.