Neljä tuntia Tallinnassa

05.03.2018

Oletko sinä käynyt Tallinnassa?

Monet meistä ovat varmasti käyneet Tallinassa. Jos asut pääkaupunkiseudulla tai jossakin päin Etelä-Suomea, niin sinun on melko helppo lähteä käymään Tallinnassa. Voit tehdä sinne päiväreissun tai olla yön laivalla tai sinua saattaa houkutella jopa yö hotellissa.

Tallinnaan menee monta eri laivaa päivittäin, ja yksi niistä on Silja Europa. Jos lähdet risteilylle Europalla ehdit olla Tallinassa neljä tuntia seuraavana aamuna.

Itse olen käynyt Tallinnassa neljä kertaa. Kaksi kertaa kahden eri ystävän kanssa kahdestaan, ja yhden kerran kaveriporukalla sekä perheeni ja ystäväperheeni kanssa.

Mittavan laajennuksen ja peruskorjauksen jälkeen kauppakeskus Nautica avasi ovensa 19.10.2017. Aiemmin kauppakeskus tunnettiin nimellä Norde Centrum. Nauticassa on liikkeitä yhteensä n. 60, jossa mm. Tallinan keskustan alueen ainoa Rimi-hypermarket, uudet vapaa-ajanviettomahdollisuudet sekä monipuoliset ravintolat. Nautica sijaitsee erinomaisella paikalla vanhankaupungin ja sataman välissä. Se tekee kauppakeskuksesta verrattoman ostoskohteen turisteille, lähistöllä asuville tai työskenteleville.

LUE LISÄÄ

Olin perheeni ja ystäväperheeni kanssa Silja Europa risteilyllä 18.-19.2.2018. Piipahdimme myös maissa, lähinnä satama alueella ja sen läheisyydessä. Jos olisimme heti lähteneet, niin olisimme ehtineet käydä mm. Viru keskuksessa. Olimme maissa n. 2,5-3 tuntia. Ensin kävimme piipahtamassa Nauticassa, joka oli puitteiltaan hieno. Siellä avautuu mm. iso H&M:n myymälä piakkoin.

Höyrylaiva aikakaudesta Admiral on eloisa esimerkki. Se rakennettiin vuonna 1955 Leningradissa ja se on toiminut 40 vuotta Itämerellä hinaajana Pietarista Hampuriin.

Alus muutettiin kelluvaksi ravintolaksi vuonna 1996. Alus on Venäjän meriselvityksen valvonnassa ja se täyttää kansainväliset turvallisuusvaatimukset. (klik

Lähdimme kävelemään eteenpäin Nautica kauppakeskuksesta ja matkan varrella tuli vastaan Admiralalus. Hauskoja yksityiskohtia oli laivan edustalla.

Tallinnan matkustajasataman A- ja B-terminaalien välittömässä läheisyydessä sijaitsee Sataman tori, joka on ruoka- ja käsityötori. Sataman tori on avoinna päivittäin klo 9-19

Tarjolla on aitoa virolaista ruokaa ja laadukkaita käsityöesineitä. Vierailija löytää aina torilta jotakin mielenkiintoista. Torilla myydään kotimaisen teollisuuden sekä pientilojen tuotantoa.

LUE LISÄÄ

Vierailimme tuttavallisemmin suomeksi kauppahallissa. Siellä oli paljon kaikenlaista myytävänä niin ruokaa kuin käsitöitäkin. Kaikki ruoat ja tavarat olivat siististi esillä. Lankojakin oli suuri valikoima. Periaatteessa olisin voinut jonkun kivan langan ostaakin, mutta tällä hetkellä ei ollut tarvetta uusille langoille.

Tallinnan matkustajasataman A, B ja C välittömässä läheisyydessä sijaitsee kauppakeskus SadaMarket. Kauppakeskus tarjoaa mm. laajan valikoiman vaatteita ja asusteita, sekä elintarvikkeita, leivonnaisia, lääkkeitä, käsitöitä yms.

SadaMarket on avoinna joka päivä klo 8-19. (klik)

Kiertelimme n. tunnin verran SadaMarketissa, mutta jos rauhassa haluaa kierrellä, niin se ei ole mahdollista. Joka puolelta tulee myyjiä esittelemään myytäviä tuotteitaan ja ovat kovia tinkaamaan. Yksikin myyjä meinasi väkisin myydä tytölleni hupparin. Jouduin moneen otteeseen sanomaan, että tällä kertaa emme nyt osta mitään. Huppareita olisi saanut 20 €:lla, mutta ei ollut nyt tällä kertaa tarvetta sellaiselle. Löydettiin kuitenkin kiva pipo tyttärelleni. Toisessa paikassa se maksoi 25 €, mutta me löysimme sen 18 €:lla, mutta lopulta saatiin se 15 €:lla.

Lopuksi vielä silmiimme osui TUNIKA.FI kauppa, ja piipahdimme siellä. Liike sijaitsee lähellä SadaMarkettia keskustaan päin.

Liikkeestä löytyy ihastuttavia ja laadukkaita silkkivaatteita ja tunikoita. Useimmat vaatteet ovat S-L, mutta M-XL kokoakin löytyy. Idea on siis se, että yksi koko menee monen kokoiselle henkilölle. Ei siis ole erikseen S, M tai L kokoa.

Liikkeessä oli oikein mukava suomalainen myyjä, joka puhui mukavalla murteella suomea. Muistaakseni kertoi olevansa jostain Oulun suunnalta kotoisin. Kokeilin paria paitaa, mutta ne eivät oikein olleet tyyliltään minulle sopivia. Toisaalta ne olivat myös hieman liian isoja minulle, vaikka kauniita olivat. Yhden huivin kesäksi päädyin ostamaan joka maksoi 15 €.

Näimme hauskan vaaleanpunaisen limusiinin, kun tulimme terminaalista ulos.

Silja Europalle pääsee D-terminaalista, saavuimme sinne n. klo 11.